|
|
1. |
|
|
2. |
Isten Igéjének meghallgatása. Amit Isten Igéje mond (lectio) |
Lectio
Jézus végig próbára volt téve missziós útján, különösen is a szenvedése idején. Különböző módon beszélnek erről mind a Szinoptikus evangéliumok, mind pedig János evangéliuma. (Lk 22,28; 39,46 és Jn 6.14-16) A hármas megkísértés tehát jelképes. A pusztában a választott nép próbára lett téve és elbukott, hűtlenné vált (Mtörv 8.2). A sátán kezdettől fogva az, aki gyűlöl, aki arra kísért, hogy eltávolítsa Isten akaratától, és így tönkretegye, megölje az embert.
Az evangélium hangos felolvasása
Evangélium
Lk 3.22-21
21Ekkor történt, hogy amikor már az egész nép megkeresztelkedett és Jézus is fölvette a keresztséget, és amikor imádkozott, megnyílt az ég, 22és a Szentlélek galamb alakjában leszállt rá. Szózat is hallatszott az égből: "Te vagy az én szeretett Fiam, benned telik kedvem."
Lk 4.1-13
1Jézus a Szentlélektől eltelve elment a Jordántól, s a Lélek ösztönzésére a pusztába vonult 2negyven napra. Itt megkísértette a sátán. Ezekben a napokban nem evett semmit sem, de végül is megéhezett. 3Ekkor így szólt hozzá a sátán: "Ha Isten Fia vagy, mondd ennek a kőnek, hogy váljék kenyérré!" 4De Jézus ezt felelte: "Írva van, nemcsak kenyérrel él az ember." 5Erre a sátán fölvezette egy magas hegyre, és egy szempillantás alatt megmutatta neki a földkerekség minden országát. 6"Mindezt a hatalmat és dicsőséget neked adom - mondta -, mert hisz én kaptam meg, és annak adom, akinek akarom. 7Ha leborulva hódolsz előttem, az mind a tied lesz." 8Jézus elutasította: "Írva van: Uradat, Istenedet imádd és csak neki szolgálj!" 9Ekkor a sátán Jeruzsálembe vitte, a templom párkányára állította és így szólt: "Ha Isten Fia vagy, vesd le magad innét! 10Hisz írva van: Angyalainak parancsolta felőled, hogy oltalmazzanak, és: 11Kezükön hordoznak majd, nehogy kőbe üsd a lábad." 12De Jézus ezt válaszolta: "Az is írva van: Ne kísértsd Uradat, Istenedet!" 13Miután a sátán minden kísértést végbevitt, egy időre elhagyta Jézust.
Lk 4.14-21
14Jézus most a Lélek erejével visszatért Galileába. Híre elterjedt az egész környéken. 15Tanított a zsinagógákban, és mindenki magasztalta. 16Amikor Názáretbe ért, ahol nevelkedett, szombaton szokása szerint bement a zsinagógába, és felolvasásra jelentkezett. 17Izajás próféta könyvét adták neki oda. Szétbontotta a tekercset, és épp azon a helyen, ahol ez volt írva: 18"Az Úr lelke van rajtam, azért kent fel engem, hogy örömhírt vigyek a szegényeknek. Elküldött, hogy hirdessem a foglyoknak a szabadulást, a vakoknak a látást, hogy szabadon bocsássam az elnyomottakat, 19és hirdessem az Úr kegyelmének esztendejét." 20Összetekerte az Írást, átadta a szolgának és leült. A zsinagógában minden szem rászegeződött. 21S elkezdte beszédét: "Ma beteljesedett az Írás, amit az imént hallottatok."
Mt 4.1-11
Mt 4.4 Azt felelte: "Meg van írva: Nemcsak kenyérrel él az ember, hanem minden tanítással is, amely az Isten szájából származik."
Mk 1.12-13
|
|
|
|
1. A szöveg és környezete
A hallott evangéliumi részt Jézus családfája előzi meg, ami annyit jelent, hogy Isten tervének (a Teremtésnek és az Üdvösségtörténetnek) a tetőpontja Krisztus. A szöveg után pedig Jézus galileai működésének tömör leírása következik.
Szent Lukács evangélista történetét Márk evangéliumának mintájára építi fel, de felcseréli a kísértések sorrendjét, az utolsót Jeruzsálembe helyezi. Amikor majd Jézus a kereszten lesz, újból megjelennek ezek a kísértések (Lk 23.34-39). Az alapvető üzenet a ráhagyatkozás és a hit az Atyaisten jóságában, valamint a bizalom Isten Igéjében. Biztonságos fegyver ez Jézus kezében a Sátánnal való konfliktushelyzetben. Modell értékű a keresztény embernek, aki ugyancsak elnyerte Krisztushoz hasonlóan a Szentlélek ajándékát.
2. Néhány gondolat
A Jordántól... szoros kapcsolat Jézus keresztségével, ahol Fiú és Szolgaként mutatkozik be.
A Lélek ösztönzésére (a Lélektől vezetve) a Szentlélek nem vezeti Őt kísértésbe, hanem hatalmat ad Neki, Akinek erejében kitart a kísértésben.
Pusztába talán a Júdeai Sivatagba, ami a démonok helye. Lukács itt nem von párhuzamot Izrael pusztájával.
Negyven nap a biblikus hagyomány szerint a negyvenes szám „hosszú időt” jelent. Lukács nem beszél Izrael tapasztalatáról (negyven éves pusztai vándorlás).
Megkísértette a sátán (megkísértve a sátán által). A sátán neve Lukácsnál Diábolos, vagyis „hivatala szerint” Istennek ellentmondó személy.
Semmit sem evett nem annyira a böjt, hanem sokkal inkább a Szentlélekkel való elteltségének a jele, amellyel teljesen átadja magát az Atyának.
Ha Isten Fia vagy... nem, mint Ádám, aki hűtlen lett, hanem, mint az Új Ádám, aki Fiú és Szolga.
Ez a kő Lukács egyetlen kőről beszél. Nem az egész Júdeai Sivatag kenyérré változtatásával kísérti Jézust a sátán.
Hatalmat politikai hatalomról van szó. |
|
|
3. |
Válaszos zsoltár ének |
|
4. |
Isten Igéje hozzám érkezik. Amit Isten Igéje nekünk mond (meditatio) |
|
Meditatio
Jézus mindenben hasonlóvá lett hozzánk, a bűnt kivéve. Életünkben számtalanszor próbának vagyunk alávetve, a sátántól éppen úgy, mint Istentől. Isten próbatétele a legpozitívabb. Az Életért történik. Az út szűk és nehéz, de mégis a legédesebb fáradság, mert igazságban megélt út. Nincs kétség afelől, hogy az út a sikerhez.
A sátán útja széles, könnyű, de Jézust megkísérteni nehéz. Ezt a sátán is tudja jól, ezért kísértések sorával lepi meg Jézust, melyek kiterjednek a messianizmus, a szociálpolitikai élet, a karrier és a vakmerőség területére. A mi esetünkben a kísértések sora hamis önmegnyugtatásainkért, dicsőségvágyunkért és hatalomvágyunkért száll harca. Mindenünk megvan, hogy kijussunk ezekből a kísértésekből. A keresztségben elmerültünk Isten szeretetében, Aki az Élet számunkra. Aki Lélek. Aki a kereszten értünk kiontotta a vérét. A sátán iszonyodik a víztől és Krisztus testétől és vérétől. Iszonyodik a Szentségektől. A probléma az, hogy sokszor mi megyünk messze ezektől a Szentségektől. A végérvényes legyőzése a kísértéseknek hitből fakadó aktus. Nem a sátán nyugtatásában bízunk többé, hanem Isten legédesebb szeretetében. Ennek újdonságában kell napról napra növekednünk, hiszen egyedül ez a tudat ad nekünk egyre örömtelibb egységet Istennel. Krisztus Szentségeinek köszönhetően egyre inkább képesek vagyunk, hogy lerántsuk a sátán hazugságáról az álarcot. |
|
|
5. |
Válaszos zsoltár ének |
|
6. |
Elmélkedés. Amit Istentől ajándékba kaptunk, és a szívünkben hordunk (contemplatio) |
|
Contemplatio
Az Úr Jézust a sivatagban megkísértette a sátán. Krisztusban azonban Te lettél megkísértve. Tied a test, amit Jézus fölvett, azért, hogy üdvösséged legyen általa.
Magáévá tette a halált, ami a te halálod volt, azért, hogy Életet adjon neked. Magára vette a megaláztatásokat, azért, hogy megdicsőülhessél általa.
Krisztusban van az én erőm, Ő a kő, amelyre az Egyház épül. Gyűlölőiddel szemben védőbástyáddá tette érted Önmagát. Szeretnél megmenekülni a sátántól? Menekülj ebbe a védőbástyába, mely előtted áll! Gondolj Krisztusra és már bent is vagy! Gondoltál már így Krisztusra? Szenvedsz? Gondolj arra, hogy Ő előbb szenvedett érted, és gondolj arra, amiért szenvedett, és meghalt, hogy megmentsen téged! Reméld hát te is, hogy eléred célodat, amelyért küzdesz, anélkül, hogy gyűlölőd kezébe esnél. |
|
|
7. |
Ének |
|
8. |
|
|
9. |
Gyakorlati teendőink. Amit Isten Igéje általunk üzen másoknak. (collatio) |
|
10. |
Záróének, liturgia |
|