BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Budapest BEGIN:STANDARD DTSTART:20201231T000000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:5eef18d88b149a6fbfadaf48d04ae6a3 CATEGORIES:Liturgikus naptár CREATED:20130723T150054 SUMMARY:SZŰZ MÁRIA, ISTEN ANYJA (főünnep) DESCRIPTION:
Az esztendő első napja a katolikus liturgiában Mária istenanya
ságának ünnepe. Már az apostoli hitvallásban megjelenik Mária sajátos anyas
ágának kiemelt említése ("születék Szűz Máriától"), a III. egyetemes zsinat
(431) pedig a nesztoriánus eretnekséggel szemben ünnepélyes formában is ki
hirdette a Mária istenanyaságáról szóló hittételt.
Nemcsak a katoliku
sok, hanem még a protestánsok is elfogadják az efezusi zsinat döntését. A n
agy protestáns teológus, Karl Barth egyenesen kijelenti: "ez a hi
ttétel jelentős és szükséges mint a krisztológiai dogma kiegészítő kifejezé
se, mert tömören kimondja, hogy Krisztus, aki anyától születik, valóságos t
agja az emberiségnek, de ugyanakkor valóságos Isten, mert ez a gyermek az I
sten Fia; Mária tehát Isten anyja." Nyilvánvaló, hogy a protestánsok szerin
t ez nem azt jelenti, hogy Máriát különleges tisztelet illeti meg, hanem cs
ak azt, hogy teológiailag elfogadható és helyes Máriát Isten anyjának (theo
tokosz) nevezni. Szerintük ez a dogma elsősorban nem Máriáról akar mondani
valamit, hanem Krisztus Istenfiúságának a megvallása.
Szerintü
nk viszont Mária istenanyasága az első és legjelentősebb Mária-dogma, a leg
fontosabb mariológiai alapelv, hiszen az istenanyaságból érthető meg a Szűz
anya méltósága és minden "kiváltsága". Ezek az úgynevezett kiváltságok (sze
plőtelen fogantatás, szűzi anyaság) tulajdonképpen kegyelmi ajándékok, amel
yekkel őt azért ajándékozta meg az Isten, hogy benne az Egyszülött Fiú föld
i életét előkészítse. Mária személyét és tiszteletét az ő istenanyaságából
lehet igazán megérteni! A. Schmemann ortodox teológus szerint "<
i>ha a Szentírásból semmi mást nem tudnánk, csak azt, hogy Krisztusnak, az
Istenembernek van egy édesanyja, és ezt Máriának hívják, ez az egyetlen kij
elentés elég lenne ahhoz, hogy az egyház szeresse és tisztelje őt."
A Biblia - főként Lukács evangélista - Mária nagyságát és jelentőségét n
em annyira az anyaság biológiai tényéből kiindulva állítja elénk, hanem bem
utatja nekünk a Szent Szüzet, amint engedelmes hitének "igen" szavával áldo
ttá lesz minden asszonyok között. Erzsébet is a Máriával való találkozáskor
nem csupán az anyaság ténye miatt örvendezik, hanem Máriát boldognak mondj
a azért, mert hitt abban, hogy beteljesedik mindaz, amit az Úr mondott neki
. Szent Ágoston is ebben látja meg Mária igazi nagyságát: "Boldogabb
nak mondjuk Máriát azért, mert hitében magába fogadta Isten igéjét, mint az
ért, hogy testében is hordozta őt.".
Mária anyasága sajátos, hitből v
állalt anyaság, ezért nem csupán "magánügy", hanem az üdvösségtörténet font
os mozzanata. Mária így az üdvtörténet egyik alakjaként, Ábrahámhoz és más
személyekhez hasonlóan, mint "Sion lánya" az Isten és az emberiség között f
olyó történelmi párbeszéd részeseként jelenik meg előttünk. Az angyali üdvö
zlet szerint Mária egy olyan párbeszéd részese, amelyhez nekünk is közünk v
an. A Szentírás egészen egyszerű szavakkal ezt mondja nekünk: Volt egy embe
r, akinek megjelent egy angyal, egy nehezen érthető üzenettel: és ez az emb
er feltétel nélkül kimondta: Legyen nekem a te igéd szerint. Ezek után megt
örtént a megtestesülés: az örök Atya Fia leszállott e világba, a mi testünk
be, a mi történelmünkbe, hogy új távlatot és igazi megoldást adjon a világn
ak.
Az embert teremtő és üdvözíteni akaró Isten Máriát bevonta abba a
megdöbbentően nagy drámába, ami megtörtént az örök Isten és a teremtett vi
lág között. Ha tehát fel akarjuk fogni, hogy mit jelent Mária istenanyasága
, akkor sohasem szabad ezt az anyaságot pusztán biológiai-fiziológiai esemé
nyként néznünk, hanem úgy kell tekintenünk, mint hitének szabad, személyes,
az üdvösség szempontjából is döntő megnyilvánulását.
Dolhai Lajos
forrás: Új Ember
DTSTAMP:20240328T125414 DTSTART;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20220101 DTEND;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20220102 SEQUENCE:0 TRANSP:OPAQUE END:VEVENT END:VCALENDAR