BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Budapest BEGIN:STANDARD DTSTART:20101231T000000 RDATE:20110327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20111030T020000 RDATE:20120325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20121028T020000 RDATE:20130331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20131027T020000 RDATE:20140330T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20141026T020000 RDATE:20150329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20151025T020000 RDATE:20160327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20161030T020000 RDATE:20170326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20171029T020000 RDATE:20180325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20181028T020000 RDATE:20190331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20191027T020000 RDATE:20200329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20201025T020000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20110327T030000 RDATE:20111030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20120325T030000 RDATE:20121028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20130331T030000 RDATE:20131027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20140330T030000 RDATE:20141026T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20150329T030000 RDATE:20151025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20160327T030000 RDATE:20161030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20170326T030000 RDATE:20171029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20180325T030000 RDATE:20181028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20190331T030000 RDATE:20191027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20200329T030000 RDATE:20201025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:5eef18d88b149a6fbfadaf48d04ae6a3 CATEGORIES:Liturgikus naptár CREATED:19700101T010000 SUMMARY:SZŰZ MÁRIA, ISTEN ANYJA (főünnep) DESCRIPTION:Az esztendő első napja a katolikus liturgiában Mária istenanyaságának ünnep e. Már az apostoli hitvallásban megjelenik Mária sajátos anyaságának kiemel t említése ("születék Szűz Máriától"), a III. egyetemes zsinat (431) pedig a nesztoriánus eretnekséggel szemben ünnepélyes formában is kihirdette a Má ria istenanyaságáról szóló hittételt. \nNemcsak a katolikusok, hanem még a protestánsok is elfogadják az efezusi zsinat döntését. A nagy protestáns te ológus, Karl Barth egyenesen kijelenti: "ez a hittétel jelentős és szüksége s mint a krisztológiai dogma kiegészítő kifejezése, mert tömören kimondja, hogy Krisztus, aki anyától születik, valóságos tagja az emberiségnek, de ug yanakkor valóságos Isten, mert ez a gyermek az Isten Fia; Mária tehát Isten anyja." Nyilvánvaló, hogy a protestánsok szerint ez nem azt jelenti, hogy Máriát különleges tisztelet illeti meg, hanem csak azt, hogy teológiailag e lfogadható és helyes Máriát Isten anyjának (theotokosz) nevezni. Szerintük ez a dogma elsősorban nem Máriáról akar mondani valamit, hanem Krisztus Ist enfiúságának a megvallása. \nSzerintünk viszont Mária istenanyasága az első és legjelentősebb Mária-dogma, a legfontosabb mariológiai alapelv, hiszen az istenanyaságból érthető meg a Szűzanya méltósága és minden "kiváltsága". Ezek az úgynevezett kiváltságok (szeplőtelen fogantatás, szűzi anyaság) tu lajdonképpen kegyelmi ajándékok, amelyekkel őt azért ajándékozta meg az Ist en, hogy benne az Egyszülött Fiú földi életét előkészítse. Mária személyét és tiszteletét az ő istenanyaságából lehet igazán megérteni! A. Schmemann o rtodox teológus szerint "ha a Szentírásból semmi mást nem tudnánk, csak azt , hogy Krisztusnak, az Istenembernek van egy édesanyja, és ezt Máriának hív ják, ez az egyetlen kijelentés elég lenne ahhoz, hogy az egyház szeresse és tisztelje őt." \nA Biblia - főként Lukács evangélista - Mária nagyságát és jelentőségét nem annyira az anyaság biológiai tényéből kiindulva állítja e lénk, hanem bemutatja nekünk a Szent Szüzet, amint engedelmes hitének "igen " szavával áldottá lesz minden asszonyok között. Erzsébet is a Máriával val ó találkozáskor nem csupán az anyaság ténye miatt örvendezik, hanem Máriát boldognak mondja azért, mert hitt abban, hogy beteljesedik mindaz, amit az Úr mondott neki. Szent Ágoston is ebben látja meg Mária igazi nagyságát: "B oldogabbnak mondjuk Máriát azért, mert hitében magába fogadta Isten igéjét, mint azért, hogy testében is hordozta őt.". \nMária anyasága sajátos, hitb ől vállalt anyaság, ezért nem csupán "magánügy", hanem az üdvösségtörténet fontos mozzanata. Mária így az üdvtörténet egyik alakjaként, Ábrahámhoz és más személyekhez hasonlóan, mint "Sion lánya" az Isten és az emberiség közö tt folyó történelmi párbeszéd részeseként jelenik meg előttünk. Az angyali üdvözlet szerint Mária egy olyan párbeszéd részese, amelyhez nekünk is közü nk van. A Szentírás egészen egyszerű szavakkal ezt mondja nekünk: Volt egy ember, akinek megjelent egy angyal, egy nehezen érthető üzenettel: és ez az ember feltétel nélkül kimondta: Legyen nekem a te igéd szerint. Ezek után megtörtént a megtestesülés: az örök Atya Fia leszállott e világba, a mi tes tünkbe, a mi történelmünkbe, hogy új távlatot és igazi megoldást adjon a vi lágnak. \nAz embert teremtő és üdvözíteni akaró Isten Máriát bevonta abba a megdöbbentően nagy drámába, ami megtörtént az örök Isten és a teremtett vi lág között. Ha tehát fel akarjuk fogni, hogy mit jelent Mária istenanyasága , akkor sohasem szabad ezt az anyaságot pusztán biológiai-fiziológiai esemé nyként néznünk, hanem úgy kell tekintenünk, mint hitének szabad, személyes, az üdvösség szempontjából is döntő megnyilvánulását.\n\nDolhai Lajos\nforr ás: Új Ember\n X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:
Az esztendő első napja a katolikus liturgiában Mária istenanya
ságának ünnepe. Már az apostoli hitvallásban megjelenik Mária sajátos anyas
ágának kiemelt említése ("születék Szűz Máriától"), a III. egyetemes zsinat
(431) pedig a nesztoriánus eretnekséggel szemben ünnepélyes formában is ki
hirdette a Mária istenanyaságáról szóló hittételt.
Nemcsak a katoliku
sok, hanem még a protestánsok is elfogadják az efezusi zsinat döntését. A n
agy protestáns teológus, Karl Barth egyenesen kijelenti: "ez a hi
ttétel jelentős és szükséges mint a krisztológiai dogma kiegészítő kifejezé
se, mert tömören kimondja, hogy Krisztus, aki anyától születik, valóságos t
agja az emberiségnek, de ugyanakkor valóságos Isten, mert ez a gyermek az I
sten Fia; Mária tehát Isten anyja." Nyilvánvaló, hogy a protestánsok szerin
t ez nem azt jelenti, hogy Máriát különleges tisztelet illeti meg, hanem cs
ak azt, hogy teológiailag elfogadható és helyes Máriát Isten anyjának (theo
tokosz) nevezni. Szerintük ez a dogma elsősorban nem Máriáról akar mondani
valamit, hanem Krisztus Istenfiúságának a megvallása.
Szerintü
nk viszont Mária istenanyasága az első és legjelentősebb Mária-dogma, a leg
fontosabb mariológiai alapelv, hiszen az istenanyaságból érthető meg a Szűz
anya méltósága és minden "kiváltsága". Ezek az úgynevezett kiváltságok (sze
plőtelen fogantatás, szűzi anyaság) tulajdonképpen kegyelmi ajándékok, amel
yekkel őt azért ajándékozta meg az Isten, hogy benne az Egyszülött Fiú föld
i életét előkészítse. Mária személyét és tiszteletét az ő istenanyaságából
lehet igazán megérteni! A. Schmemann ortodox teológus szerint "<
i>ha a Szentírásból semmi mást nem tudnánk, csak azt, hogy Krisztusnak, az
Istenembernek van egy édesanyja, és ezt Máriának hívják, ez az egyetlen kij
elentés elég lenne ahhoz, hogy az egyház szeresse és tisztelje őt."
A Biblia - főként Lukács evangélista - Mária nagyságát és jelentőségét n
em annyira az anyaság biológiai tényéből kiindulva állítja elénk, hanem bem
utatja nekünk a Szent Szüzet, amint engedelmes hitének "igen" szavával áldo
ttá lesz minden asszonyok között. Erzsébet is a Máriával való találkozáskor
nem csupán az anyaság ténye miatt örvendezik, hanem Máriát boldognak mondj
a azért, mert hitt abban, hogy beteljesedik mindaz, amit az Úr mondott neki
. Szent Ágoston is ebben látja meg Mária igazi nagyságát: "Boldogabb
nak mondjuk Máriát azért, mert hitében magába fogadta Isten igéjét, mint az
ért, hogy testében is hordozta őt.".
Mária anyasága sajátos, hitből v
állalt anyaság, ezért nem csupán "magánügy", hanem az üdvösségtörténet font
os mozzanata. Mária így az üdvtörténet egyik alakjaként, Ábrahámhoz és más
személyekhez hasonlóan, mint "Sion lánya" az Isten és az emberiség között f
olyó történelmi párbeszéd részeseként jelenik meg előttünk. Az angyali üdvö
zlet szerint Mária egy olyan párbeszéd részese, amelyhez nekünk is közünk v
an. A Szentírás egészen egyszerű szavakkal ezt mondja nekünk: Volt egy embe
r, akinek megjelent egy angyal, egy nehezen érthető üzenettel: és ez az emb
er feltétel nélkül kimondta: Legyen nekem a te igéd szerint. Ezek után megt
örtént a megtestesülés: az örök Atya Fia leszállott e világba, a mi testünk
be, a mi történelmünkbe, hogy új távlatot és igazi megoldást adjon a világn
ak.
Az embert teremtő és üdvözíteni akaró Isten Máriát bevonta abba a
megdöbbentően nagy drámába, ami megtörtént az örök Isten és a teremtett vi
lág között. Ha tehát fel akarjuk fogni, hogy mit jelent Mária istenanyasága
, akkor sohasem szabad ezt az anyaságot pusztán biológiai-fiziológiai esemé
nyként néznünk, hanem úgy kell tekintenünk, mint hitének szabad, személyes,
az üdvösség szempontjából is döntő megnyilvánulását.
Dolhai Lajos
forrás: Új Ember
DTSTAMP:20240329T140420 DTSTART;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20120101 DTEND;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20120102 SEQUENCE:0 RRULE:FREQ=YEARLY;COUNT=100;INTERVAL=1;BYYEARDAY=+1 TRANSP:OPAQUE END:VEVENT END:VCALENDAR