BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Budapest BEGIN:STANDARD DTSTART:20110106T000000 RDATE:20110327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20111030T020000 RDATE:20120325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20121028T020000 RDATE:20130331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20131027T020000 RDATE:20140330T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20141026T020000 RDATE:20150329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20151025T020000 RDATE:20160327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20161030T020000 RDATE:20170326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20171029T020000 RDATE:20180325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20181028T020000 RDATE:20190331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20191027T020000 RDATE:20200329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20201025T020000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20110327T030000 RDATE:20111030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20120325T030000 RDATE:20121028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20130331T030000 RDATE:20131027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20140330T030000 RDATE:20141026T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20150329T030000 RDATE:20151025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20160327T030000 RDATE:20161030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20170326T030000 RDATE:20171029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20180325T030000 RDATE:20181028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20190331T030000 RDATE:20191027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20200329T030000 RDATE:20201025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:e37cb8463ada5db6ca765690b92fba78 CATEGORIES:Liturgikus naptár CREATED:19700101T010000 SUMMARY:Penyafordi Szent Rajmund DESCRIPTION:
Élete
Rajmund nemesi család sarjaként Aragóniában, egy Bar celona közelében álló várban született. Korán a barcelonai székesegyházi is kolába került. Ott azokat a tárgyakat tanulta, amelyeket a középkor a ,,sza bad mesterségek'' névvel fogott egybe, de megismerkedett az egyházi tantárg yakkal is, s végül papp_¡ szentelték. Kezdetben maga Rajmund is a székesegy házi iskolában tanított. 1210-ben azonban lemondott erről a hivataláról, ho gy alaposabban képzettséget szerezhessen egyházjogból. E célból Itáliába me nt, Bolognába. A híres bolognai jogtudományi iskolát a 11. században alapít otta a római jog egyik tudósa, Orvietói Graciánusz. A bolognai kamalduli ko lostorban dialektikus módszerrel földolgozta az egyházi jogot, és ezzel az ,,egyházi jogtudomány atyja'' lett.
Rajmund Bolognában a római és az egyházi jog jelentős tudósait hallgathatta. Hat évet töltött jogi tanulmán yokkal. Részt vett az egyetemi vitákban, megszerezte a ,,dekrétumok doktora '' címet, s ott maradt tanárnak Bolognában. Akkoriban minden doktornak megv olt a joga, hogy előadásokat tartson, ha megfelelő termet és tanítványokat tudott szerezni. A tanár és a tanulók egymás között egyeztek meg a tandíj ö sszegében. Sok tanár csak azért tanított, hogy minél több pénzt keressen, Rajmundnak viszont az volt a véleménye, hogy a tudományt nem szabad pénzért árulni, és tanítványaitól nem kért tandíjat. Ennek következtében sok diák vette körül, Bologna városi vezetősége pedig gondoskodott a megélhetéséről.
Bolognai működésének gyümölcseként tartják számon az 1218-ban írott Summa iuris (A jog Summája) című művét. Az egyetemi város nagy eseménye vo lt 1218-ban egy dominikánus prédikátor, Orléans-i Reginald szereplése. Regi nald eredetileg jogtudós volt Franciaországban, és maga Szent Domonkos küld te Bolognába. Úgy prédikált, hogy ,,tűzbe jött egész Bologna'' és számos is mert tudóst megnyert a domonkos rend számára. Kollégái rendbe lépése bizony ára mélyen érintette Rajmundot is.
Barcelona püspöke Rómában járt ak koriban. Útját Bolognában megszakította, és rávette a fiatal tudóst, hogy t érjen vissza spanyol hazájába. Otthon Rajmund egy ideig székesegyházi kanon okként szolgált, és bizonyos egyházkormányzati feladatokat látott el. 1222- ben azonban, miután lemondott minden káptalani méltóságáról és javadalmáról , fölvette a domonkosok rendi ruháját.
Nolaszkói Péter abban az időb en alapította a Fogolykiváltó rendet a keresztes hadjáratok folyamán rabul esett keresztények kiváltására. Kérésére Rajmund írta meg a rendi szabályza tot. Akkoriban egy kolostori iskolában tanított. 1227--29-ben tanácsadói mi nőségben János bíboros kíséretébe tartozott aragóniai vizitációs útján. A l egátus szerette volna magával vinni Rómába, de Rajmund sehogyan sem akart k ötélnek állni. Végül akkor ment Rómába, amikor IX. Gergely pápa berendelte a kúriába.
A 12. század óta a pápai hivatalok sorába tartozik az apo stoli penitenciária. Ez a hivatal dönt a Valahányszor a pápa elhagyta Rómát , vele kellett tartania. Így például Rietibe, ahol IX. Gergely 1234. július 3-án szentté avatta Caleruegai Domonkost, a rendalapítót.
Az egyház i jog történetében IX. Gergely és Rajmund neve elválaszthatatlan egymástól. Gergely megbízásából Rajmund egybegyűjtötte a 12. és 13. század pápáinak d ekretálisait (rendelettárait). Ez a mű Liber extra vagy Decretales Gregorii IX. néven ismeretes, öt kötetből áll, s magában foglalja az akkor újabbnak számító jogi forrásokat. A pápa e gyűjteményt megküldte a bolognai és a pá rizsi egyetemnek. Ilyen módon Rajmund főműve közvetlenül is szolgálta mind az akadémiai egyházi tudományosságot, mind a gyakorlati életet.
Rajm und gondolt a gyóntatókra is. Jogi és gyóntatói esetekből készített egy gyű jteményt. Ez később a Summa Raymundi (Rajmund Summája) címet kapta. Három k önyvben az Isten és a felebarát ellen elkövetett bűnöket valamint a papság jogi helyzetét taglalta, egy később hozzáfűzött negyedik könyvben pedig kül önféle házassági problémákat. 1480-ban Lyonban nyomtatták ki. Freiburgi Ján os dominikánus (aki 1314-ben halt meg) kibővítette Rajmund gyűjteményét Nag y Szent Albert és Aquinói Szent Tamás műveiből vett teológiai és antropológ iai fejtegetésekkel. Így alakult ki a nagy elterjedtségnek örvendő Gyóntató k Summája. Sok ügyben még világi tudósok is szívesen bízták magukat Rajmund gyűjteméyének vezetésére.
1236-ban egészségi állapotára hivatkozva kérte, hogy visszatérhessen hazájába. Ismét a barcelonai rendház tagja lett ; fölajánlották neki a tarragonai érsekséget, de elhárította magától.
1238. május 24-én Bolognában egybegyűlt a domonkos rend nagykáptalanja. E gyes rendi ügyek szabályozásán kívül az volt a feladata, hogy megválassza a z 1237-ben elhunyt általános rendfőnök, Szász János utódját. A választás Ra jmundra esett, s ő engedelmességből kénytelen volt elfogadni a hivatalt. Jo gász volt, azért pontosabb fogalmazást adott a rendi szabályzatnak, s azt a rend el is fogadta, de nemsokára fölmentését kérte rendfőnöki tisztsége al ól. Végül is engedtek sürgető kérésének.
Rajmund ekkor minden erejév el bekapcsolódott abba a keresztény munkába, amely Spanyolország és Észak-A frika mohamedán uralom alatt álló területein folyt. Egy emlékiratban jobb l elki gondozást követelt a mohamedán szolgálatban álló keresztény zsoldosok és szolgák számára. A spanyol tartományi káptalanokon 1250-ben és 1257-ben külön iskolák létesítését határozták el arab tanulmányok céljaira, 1259-ben pedig az egész spanyol rendet kötelezték egy Studium Arabicum (Arab Intéze t) fölállítására. Állítólag éppen a mohamedánok között végzett misszió ügyé vel kapcsolatban vette rá Aquinói Szent Tamást, hogy megírja Summa contra g entiles (Summa a pogányok ellen) című munkáját. Ezt mostanában kétségbe von ják, az viszont tény, hogy Tamás e műve jó szolgálatot tett Spanyolországba n a mohamedánokkal való viszony kialakításában. A keresztény hit hirdetése és védelme ezen a mohamedánok és zsidók által lakott területen éppen szentü nk papi éleslátása nyomán alakult olyan irányba, amelyet a későbbi évtizede kben, sőt évszázadokban is követni lehetett.
Életének maradandó emlé ke a kánonjogi tudomány fejlődésére gyakorolt hatása. De talán még vonzóbb a példaadása, ahogyan ismételten elhárított magától ragyogó ajánlatokat, cs ak hogy béklyó nélkül élhessen az apostolkodásnak és annak a keresztény hiv atásnak, amelynek leghőbb vágya az egyszerűség és a szeretet.
Amikor Rajmund közel száz éves korában meghalt, a hívek nagy serege rótta le előt te a végső tiszteletet. Köztük volt a király és számos püspök. 1601-ben ava tta szentté VIII. Kelemen pápa, de már 1553-ban volt ünnepe. 1647 óta Barce lona városának védőszentje.
A római naptárba 1671-ben vették föl ünn
epét, január 23-ra. 1969-ben áthelyezték halálának másnapjára, január 7-re.
Leg
endáiból
Amikor Rajmund még spanyol hazájában élt, gy
óntatója volt Aragóniai Jakab királynak, aki nagyra becsülte őt. Az uralkod
ó híve volt ugyan a vallásnak, de ez nem nagyon látszott meg életén. A szen
t hiába intette, hogy küzdjön ártalmas szenvedélyei ellen. Szemtől-szembe j
avulást ígért a király, de egyáltalán nem törte magát érte. Rajmund egy nap
on megtudta, hogy a király ismét tilalmas viszonyt kezdett az egyik udvarhö
lggyel. Mint gyóntató sürgette a királyt, hogy bocsássa el a hölgyet, de an
nak esze ágában sem volt megtenni. Erre Rajmund úgy döntött hogy otthagyja
a királyi udvart, amely akkor éppen Mallorca szigetén tartózkodott. A királ
y azonban megparancsolta, hogy senki se merjen Rajmundnak bármiben is segít
ségére lenni.
Amikor szentünk nehéz helyzetében tengerre akart száll
ni -- így beszéli a legenda --, éppen útra készen állt egy hajó a kikötőben
. A hajós azonban vonakodott őt magával vinni, és fölmutatta a király íráso
s parancsát. Rajmund erre Istenbe vetett bizalommal azt mondta útitársainak
: ,,Egy földi király meg akarja akadályozni, hogy elutazzunk. Majd az égi K
irály fog javunkra beavatkozni''. Ezekkel a szavakkal a tengerre terítette
köpenyegét, fogta botját, keresztet vetett, azután bátran rálépett a köpeny
re, és hat óra leforgása alatt átkelt a hatvan mérföld széles tengeren. Nag
y tömeg szeme láttára lépett partra Barcelonában. Vállára vetette köpenyét,
és elindult kolostorába -- s annak kapuja magától kitárult előtte.
<
br /> Imádság
Irgalmas Istenünk, ki Szent Raj
mundot arra választottad, hogy irgalmas szeretettel lehajoljon a bűnösökhöz
és a foglyokhoz, kérünk add meg közbenjárására, hogy mi is kiszabaduljunk
a bűn szolgaságából, és szabad szívvel megtegyünk mindent, ami előtted kedv
es!
Forrás: Diós István: Szentek Élete