BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Budapest BEGIN:STANDARD DTSTART:20110119T000000 RDATE:20110327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20111030T020000 RDATE:20120325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20121028T020000 RDATE:20130331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20131027T020000 RDATE:20140330T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20141026T020000 RDATE:20150329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20151025T020000 RDATE:20160327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20161030T020000 RDATE:20170326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20171029T020000 RDATE:20180325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20181028T020000 RDATE:20190331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20191027T020000 RDATE:20200329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20201025T020000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20110327T030000 RDATE:20111030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20120325T030000 RDATE:20121028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20130331T030000 RDATE:20131027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20140330T030000 RDATE:20141026T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20150329T030000 RDATE:20151025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20160327T030000 RDATE:20161030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20170326T030000 RDATE:20171029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20180325T030000 RDATE:20181028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20190331T030000 RDATE:20191027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20200329T030000 RDATE:20201025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:1912a529663e8e49384250a88f96ac84 CATEGORIES:Liturgikus naptár CREATED:19700101T010000 SUMMARY:Szent Sebestyén DESCRIPTION: Élete\n A vértanúként tisztelt Sebestyén a legnépszerűbb szentek közé tart ozik. Mint segítőszenthez fordultak hozzá pestis és más -- embereket vagy á llatokat pusztító -- járvány idején. Számos testvérület és kézműves-céh tis ztelte védőszentjeként, ereklyéinek birtoklásáért több helység vetélkedik. A művészet Sebestyén vértanúságát sokszor választotta témájául, és számtala n változatban dolgozta föl a mindenkori ízlésnek megfelelően. A szentek róm ai naptára január 20-án emlékezik meg róla Fábián pápával együtt.\n Az emlé knap dátuma és a megünneplés ténye szinte az egyetlen, amit komolyan vehető tanúságnak elfogadhatunk Szent Sebestyénről. Ünnepét egészen a 354. évi ró mai kalendáriumig vissza lehet vezetni. Emlékezetét abban a Via Appián lévő katakombában ülték meg, amely az ő nevét viseli. Már a 4. században építet tek ott egy bazilikát, igaz, hogy először az apostolok tiszteletére, csak k ésőbb lett Szent Sebestyén temploma. Sírjánál tiszteletének még régibb nyom ai fedezhetők föl. Hogy ez a sír mikor fogadta magába a vértanú tetemét, ne m lehet pontosan megmondani. Az időpont meghatározására vonatkozó minden kí sérlet csak föltevés.\n Úgy látszik, hogy a milánói Szent Ambrus már többet tudott Sebestyénről. A 118. zsoltárról mondott 20. beszédében talál alkalm at, hogy a vértanúról szóljon. Szentünk édesanyja állítólag milánói volt. A város tehát igényt tartott az ifjúra! Diocletianus társcsászára, Maximianu s idejében (286--305) került eszerint Rómába, és ott szenvedett vértanúságo t. Nem sokat lehet kihámozni ezekből az adatokból, de ennyi is bizonyítja, hogy Szent Sebestyén tisztelete 380 táján már elérte Milánót. A tiszteletne k e gyors terjedését minden nehézség nélkül érthetővé teszi a Róma és Milán ó közötti élénk kapcsolat, a vértanúk adatainak és ereklyéinek lelkes gyűjt ése (ami abban az időben éppen nem kívánatos, nyerészkedő vonásokat is kezd ett ölteni: Szent Ágoston panaszkodik bizonyos szerzetesekre, akik mindenfe lé kóborolnak vértanú-csontokat árulva, és sokat mondóan fűzi hozzá: ,,bárc sak vértanúktól erednének!''), végül magának a milánói püspöknek, Ambrusnak az a törekvése, hogy mennyei közbenjárók tekintélyes csapatát állítsa híve i oldalára.\n Hogy Szent Sebestyént tisztelték a sírjánál, arról egy kolost or alapítása is tanúskodik a bazilika mellett. III. Sixtus pápa (432-- 440) szerzetesi közösséget bízott meg azzal a feladattal, hogy gondoskodjék a t isztelet folyamatosságáról, az istentisztelet rendjéről és a zarándokok fig yelmes ellátásáról. Ebben a kolostorban keletkezett az 5. század első feléb en a Szent Sebestyén-legenda, ez a romantikus szenvedéstörténet, tele csodá s eseményekkel, hirtelen megtérésekkel és a keresztény hit védelmét szolgál ó terjedelmes szónoklatokkal. A zarándokok áhítatos kíváncsisága sugallta e zt a tisztelt vértanút dicsőítő költeményt.\n Eszerint Sebestyén a császári gárda tisztje volt, Narbonne-ban született, de Milánóban élt. Diocletianus és Maximianus császár nagyra becsülte, és közvetlen környezetébe rendelte. Sebestyén egyszerre tudott császári tiszt és hűséges keresztény lenni, aki bátran védte a hitet. A legenda tehetséges szónoknak mondja a tisztet, aki bajtársait el akarta vezetni a hithez és bátorította a fogságban sínylődő keresztényeket. Végül maga Sebestyén is a császári törvényszék elé került, és hite miatt halálra ítélték. Kinn a szabad mezőn karóhoz kötözték, hogy a katonák halálra nyilazzák. Amikor már halottnak vélték, otthagyták. Egy já mbor római özvegy, Iréne házába fogadta a súlyos sebesültet, és addig ápolt a, míg föl nem épült. Amikor Sebestyén ismét megjelent a nyilvánosság előtt , úgy fogadták, mint aki holtából támadt föl.\n A legenda írója itt egy, a vértanú-történetekben kedvelt kifejezési módot használ, hogy kifejezze megg yőződését, mely szerint a keresztény élet valójában elpusztíthatatlan. Bárm ilyen borzalmasak is az alkalmazott kínzások és a halál módjai, alapjában v éve nem árthatnak a hívőnek, hiszen ő halhatatlan. Ezt a hamisítatlan keres ztény hitet a vértanú-legenda fölékesíti. Nem elég, hogy a vértanú a halálo s szenvedést egyszer kiállja, hanem többször is meg kell ízlelnie a halál m isztériumát. Sebestyén is újra a hóhérok kezére kerül. Másodszor is halálra ítélik. Most bunkókkal verik halálra és egy csatornába dobják. Ezúttal egy Lucina nevű római asszony veszi gondjába a testet és eltemeti. A legendaír ó itt is római hagyományból merít: egy Lucina nevű római matróna több vérta nú történetében szerepel úgy, mint aki a halálra kínzottaknak megadja a vég tisztességet.\n Természetesen könnyű az ilyesféle vértanú-legendákat szigor ú kritika alá vonni. Mindazonáltal lehet, hogy e legenda nem ábrázolja ,,a szentet a maga korában'', de egy későbbi kor meggyőződését jól tükrözi, meg mutatván, hogyan gondolkodott az a kor a szentekről és életszentségük helye s tiszteletéről.\n A Depositio Martyrum január 20-án emlékezik meg Szent Se bestyén temetéséről. Mivel az ősi liturgikus könyvek külön említik Sebestyé nt és Fábián pápát, külön könyörgésük is volt. 1969-ben addig közös ünneplé süket ismét különválasztották.\n Legendáiból\n Szent Sebestyénről az elbesz élők jámbor képzelete ilyen eleven jeleneteket formált:\n Sebestyén testőrk apitány látszólag unottan járkált Róma egyik szegénynegyedében. A szembejöv ő emberek tisztelettel vagy félelemmel tértek ki előle, tudták, hogy a csás zár kegyeit élvezi.\n Az egyik népes utcán egy szegényesen öltözött ember ü tközött Sebestyénbe, akinek egyenruháján egyszerre csak megzörrent a vas. S ebestyén érezte, hogy egy értékes tartalmú edényke került mellvértje mögé, fürge kéz ügyeskedte oda. Az az ember már régen el is tűnt a nyüzsgésben.\n A magasrangú tiszt most már láthatóan határozott léptekkel folytatta útját . Egy épület elé ért, a két őr nagy tisztelettel köszöntötte. Sebestyén bel épett a házba. Egy ismeretlen kapitány lépett eléje: ,,A császár mindenkine k megtiltotta a belépést a börtönbe''. Sebestyén elmosolyodott: ,,Barátom, ez nem vonatkozik a testőrök parancsnokára! Látni akarom, hogyan teljesítik kötelességüket.''\n És már félre is tolta a másikat. Senki sem állta útját . Az udvaron az őrség katonái tisztelegtek neki.\n Sebestyén belépett egy f ülledt, bűzös folyosóra. Nemsokára meredek lépcsőn át egy nagy, bereteszelt teremhez ért. Őrt nem lehetett látni. Villámgyorsan fölrántotta a reteszt, és egy boltozatos helyiségbe lépett, amelyben mintegy harminc rémült és le soványodott ember szorongott. Sebestyén gyorsan benyúlt mellvértjébe, előve tte a kis edénykét és az egyik fogoly férfinak nyújtotta.\n ,,Az ostyák'' - - súgta oda a meglepett embernek. ,,A püspök köszönt benneteket!'' Rögtön v isszament a folyosóra és harsány hangon kiáltott: ,,Őrség!'' Egy egész csap at katona rohant oda. Fenyegető mozdulat kíséretében megszidta őket köteles ségeik elhanyagolása miatt: senki sem állt útjába, egyetlen őr sem volt a f olyosón, éppen ott, ahol a ,,legveszedelmesebb'' keresztények vannak.\n A k atonák ijedtségtől sápadozva állták körül a kapitányt és fogadkoztak, hogy ezután jobban őrködnek.\n ,,Újra visszajövök és ellenőrzöm munkátokat. Ha m egint ilyen kötelességmulasztást tapasztalok, kénytelen leszek jelentést te nni a császárnak'' -- mondta Sebestyén, s még a börtön parancsnokának is ki jutott a korholásból.\n Imádság\n Kérünk, Urunk, add meg nekünk az erő Lelk ét, hogy Szent Sebestyén vértanúd dicsőséges példája nyomán megtanuljunk in kább engedelmeskedni neked, mint az embereknek.\n Diós István: A szentek él ete\n X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:
Élet e
A vértanúként tisztelt Sebestyén a legnépszerűbb szentek közé tartozik. Mint segítőszenthez fordultak hozzá pestis és más -- emberek et vagy állatokat pusztító -- járvány idején. Számos testvérület és kézműve s-céh tisztelte védőszentjeként, ereklyéinek birtoklásáért több helység vet élkedik. A művészet Sebestyén vértanúságát sokszor választotta témájául, és számtalan változatban dolgozta föl a mindenkori ízlésnek megfelelően. A sz entek római naptára január 20-án emlékezik meg róla Fábián pápával együtt.< /p>
Az emléknap dátuma és a megünneplés ténye szinte az egyetlen, amit k omolyan vehető tanúságnak elfogadhatunk Szent Sebestyénről. Ünnepét egészen a 354. évi római kalendáriumig vissza lehet vezetni. Emlékezetét abban a V ia Appián lévő katakombában ülték meg, amely az ő nevét viseli. Már a 4. sz ázadban építettek ott egy bazilikát, igaz, hogy először az apostolok tiszte letére, csak később lett Szent Sebestyén temploma. Sírjánál tiszteletének m ég régibb nyomai fedezhetők föl. Hogy ez a sír mikor fogadta magába a vérta nú tetemét, nem lehet pontosan megmondani. Az időpont meghatározására vonat kozó minden kísérlet csak föltevés.
Úgy látszik, hogy a milánói Szen t Ambrus már többet tudott Sebestyénről. A 118. zsoltárról mondott 20. besz édében talál alkalmat, hogy a vértanúról szóljon. Szentünk édesanyja állító lag milánói volt. A város tehát igényt tartott az ifjúra! Diocletianus társ császára, Maximianus idejében (286--305) került eszerint Rómába, és ott sze nvedett vértanúságot. Nem sokat lehet kihámozni ezekből az adatokból, de en nyi is bizonyítja, hogy Szent Sebestyén tisztelete 380 táján már elérte Mil ánót. A tiszteletnek e gyors terjedését minden nehézség nélkül érthetővé te szi a Róma és Milánó közötti élénk kapcsolat, a vértanúk adatainak és erekl yéinek lelkes gyűjtése (ami abban az időben éppen nem kívánatos, nyerészked ő vonásokat is kezdett ölteni: Szent Ágoston panaszkodik bizonyos szerzetes ekre, akik mindenfelé kóborolnak vértanú-csontokat árulva, és sokat mondóan fűzi hozzá: ,,bárcsak vértanúktól erednének!''), végül magának a milánói p üspöknek, Ambrusnak az a törekvése, hogy mennyei közbenjárók tekintélyes cs apatát állítsa hívei oldalára.
Hogy Szent Sebestyént tisztelték a sí rjánál, arról egy kolostor alapítása is tanúskodik a bazilika mellett. III. Sixtus pápa (432-- 440) szerzetesi közösséget bízott meg azzal a feladatta l, hogy gondoskodjék a tisztelet folyamatosságáról, az istentisztelet rendj éről és a zarándokok figyelmes ellátásáról. Ebben a kolostorban keletkezett az 5. század első felében a Szent Sebestyén-legenda, ez a romantikus szenv edéstörténet, tele csodás eseményekkel, hirtelen megtérésekkel és a kereszt ény hit védelmét szolgáló terjedelmes szónoklatokkal. A zarándokok áhítatos kíváncsisága sugallta ezt a tisztelt vértanút dicsőítő költeményt.
Eszerint Sebestyén a császári gárda tisztje volt, Narbonne-ban született, d e Milánóban élt. Diocletianus és Maximianus császár nagyra becsülte, és köz vetlen környezetébe rendelte. Sebestyén egyszerre tudott császári tiszt és hűséges keresztény lenni, aki bátran védte a hitet. A legenda tehetséges sz ónoknak mondja a tisztet, aki bajtársait el akarta vezetni a hithez és báto rította a fogságban sínylődő keresztényeket. Végül maga Sebestyén is a csás zári törvényszék elé került, és hite miatt halálra ítélték. Kinn a szabad m ezőn karóhoz kötözték, hogy a katonák halálra nyilazzák. Amikor már halottn ak vélték, otthagyták. Egy jámbor római özvegy, Iréne házába fogadta a súly os sebesültet, és addig ápolta, míg föl nem épült. Amikor Sebestyén ismét m egjelent a nyilvánosság előtt, úgy fogadták, mint aki holtából támadt föl.< /p>
A legenda írója itt egy, a vértanú-történetekben kedvelt kifejezési módot használ, hogy kifejezze meggyőződését, mely szerint a keresztény élet valójában elpusztíthatatlan. Bármilyen borzalmasak is az alkalmazott kínzá sok és a halál módjai, alapjában véve nem árthatnak a hívőnek, hiszen ő hal hatatlan. Ezt a hamisítatlan keresztény hitet a vértanú-legenda fölékesíti. Nem elég, hogy a vértanú a halálos szenvedést egyszer kiállja, hanem többs zör is meg kell ízlelnie a halál misztériumát. Sebestyén is újra a hóhérok kezére kerül. Másodszor is halálra ítélik. Most bunkókkal verik halálra és egy csatornába dobják. Ezúttal egy Lucina nevű római asszony veszi gondjába a testet és eltemeti. A legendaíró itt is római hagyományból merít: egy Lu cina nevű római matróna több vértanú történetében szerepel úgy, mint aki a halálra kínzottaknak megadja a végtisztességet.
Természetesen könnyű az ilyesféle vértanú-legendákat szigorú kritika alá vonni. Mindazonáltal l ehet, hogy e legenda nem ábrázolja ,,a szentet a maga korában'', de egy kés őbbi kor meggyőződését jól tükrözi, megmutatván, hogyan gondolkodott az a k or a szentekről és életszentségük helyes tiszteletéről.
A Depositio Martyrum január 20-án emlékezik meg Szent Sebestyén temetéséről. Mivel az ő si liturgikus könyvek külön említik Sebestyént és Fábián pápát, külön könyö rgésük is volt. 1969-ben addig közös ünneplésüket ismét különválasztották.< /p>
Legendáiból
Szent Sebestyénről az elbe szélők jámbor képzelete ilyen eleven jeleneteket formált:
Sebestyén testőrkapitány látszólag unottan járkált Róma egyik szegénynegyedében. A sz embejövő emberek tisztelettel vagy félelemmel tértek ki előle, tudták, hogy a császár kegyeit élvezi.
Az egyik népes utcán egy szegényesen öltö zött ember ütközött Sebestyénbe, akinek egyenruháján egyszerre csak megzörr ent a vas. Sebestyén érezte, hogy egy értékes tartalmú edényke került mellv értje mögé, fürge kéz ügyeskedte oda. Az az ember már régen el is tűnt a ny üzsgésben.
A magasrangú tiszt most már láthatóan határozott léptekke l folytatta útját. Egy épület elé ért, a két őr nagy tisztelettel köszöntöt te. Sebestyén belépett a házba. Egy ismeretlen kapitány lépett eléje: ,,A c sászár mindenkinek megtiltotta a belépést a börtönbe''. Sebestyén elmosolyo dott: ,,Barátom, ez nem vonatkozik a testőrök parancsnokára! Látni akarom, hogyan teljesítik kötelességüket.''
És már félre is tolta a másikat. Senki sem állta útját. Az udvaron az őrség katonái tisztelegtek neki.
< p> Sebestyén belépett egy fülledt, bűzös folyosóra. Nemsokára meredek lépcs őn át egy nagy, bereteszelt teremhez ért. Őrt nem lehetett látni. Villámgyo rsan fölrántotta a reteszt, és egy boltozatos helyiségbe lépett, amelyben m integy harminc rémült és lesoványodott ember szorongott. Sebestyén gyorsan benyúlt mellvértjébe, elővette a kis edénykét és az egyik fogoly férfinak n yújtotta.,,Az ostyák'' -- súgta oda a meglepett embernek. ,,A püspö k köszönt benneteket!'' Rögtön visszament a folyosóra és harsány hangon kiá ltott: ,,Őrség!'' Egy egész csapat katona rohant oda. Fenyegető mozdulat kí séretében megszidta őket kötelességeik elhanyagolása miatt: senki sem állt útjába, egyetlen őr sem volt a folyosón, éppen ott, ahol a ,,legveszedelmes ebb'' keresztények vannak.
A katonák ijedtségtől sápadozva állták kö rül a kapitányt és fogadkoztak, hogy ezután jobban őrködnek.
,,Újra visszajövök és ellenőrzöm munkátokat. Ha megint ilyen kötelességmulasztást tapasztalok, kénytelen leszek jelentést tenni a császárnak'' -- mondta Sebe styén, s még a börtön parancsnokának is kijutott a korholásból.
Imádság
Kérünk, Urunk, add meg nekünk az erő Lelk ét, hogy Szent Sebestyén vértanúd dicsőséges példája nyomán megtanuljunk in kább engedelmeskedni neked, mint az embereknek.
Diós István: A szentek élete
DTSTAMP:20240328T090302 DTSTART;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20120120 DTEND;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20120121 SEQUENCE:0 RRULE:FREQ=YEARLY;COUNT=100;INTERVAL=1;BYYEARDAY=+20 TRANSP:OPAQUE END:VEVENT END:VCALENDAR