BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Budapest BEGIN:STANDARD DTSTART:20101212T000000 RDATE:20110327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20111030T020000 RDATE:20120325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20121028T020000 RDATE:20130331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20131027T020000 RDATE:20140330T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20141026T020000 RDATE:20150329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20151025T020000 RDATE:20160327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20161030T020000 RDATE:20170326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20171029T020000 RDATE:20180325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20181028T020000 RDATE:20190331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20191027T020000 RDATE:20200329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20201025T020000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20110327T030000 RDATE:20111030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20120325T030000 RDATE:20121028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20130331T030000 RDATE:20131027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20140330T030000 RDATE:20141026T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20150329T030000 RDATE:20151025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20160327T030000 RDATE:20161030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20170326T030000 RDATE:20171029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20180325T030000 RDATE:20181028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20190331T030000 RDATE:20191027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20200329T030000 RDATE:20201025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:6b8a56d645b107162770aa89d8fc2f6e CATEGORIES:Liturgikus naptár CREATED:19700101T010000 SUMMARY:Szent Lúcia (emléknap) DESCRIPTION:
Élete
Szent Lúcia és Szent Ágota között, annak ellenére, ho gy időben távol állnak egymástól, szoros kapcsolat van. Tiszteletük elterje dtsége is megközelítőleg egyforma.
Az 5--6. századi legendás szenved éstörténet szerint Lúcia Siracusa városának egyik legelőkelőbb családjából származott. Ez a város az ókori Szicília legjelentősebb központja volt. Lúc ia elkísérte beteg édesanyját a mintegy negyven mérföldnyire lévő Cataniába , Szent Ágota sírjához, hogy gyógyulását kérjék. Miután az édesanya meggyóg yult, Lúciának volt egy álma: Ágota jelent meg neki, és mint a húgát megkér dezte, hogy miért az idegenben lévő sírnál keresték a gyógyulást, mikor Lúc ia a saját hitével is meggyógyíthatta volna anyját. Ágota megígérte Lúciána k, hogy szüzessége és szeretete jutalmaként az Úr általa éppen oly nagy dic sőséget szerez majd Siracusának, mint amilyet Cataniának adott az ő vértanú sága által. Útjukon hazafelé pedig Lúcia megkapta az engedélyt anyjától, ho gy ne kelljen férjhez mennie, s amit hozományként birtokol, azzal tetszése szerint bánhat.
Siracusában legutóbb ásatásokat folytattak, és bizon yítékok kerültek napfényre Lúcia személye és vértanúsága mellett. Kiásták u gyanis az évszázadokon át feledésben lévő Lúcia-katakombát, s benne egy kul tikus helyet, amely fölé nyolcszög alaprajzú katedrálist építettek. Ez egés zen a17. századig Szent Ágota tiszteletére volt szentelve. Utána a templom összedőlt, és csak most, az ásatások során bukkant elő ismét.
Szenve déstörténete szerint Lúciát állítólagos vőlegénye, egy pogány ifjú hurcolta a bíróság elé bosszúból, mert elesett a házasságtól és különösen a hozomán ytól. E leírásban jegyzőkönyvszerűen rögzítették Lúcia kihallgatását is, de nem valószínű, hogy ez a jegyzőkönyv a helyszínen készült. A hasonló, fikt ív jegyzőkönyvekkel szemben mégis eredetiséget mutat, mert az érvelés, amit közöl, meglepően személyes és világos indoklású.
A bíró -- éppen úg y, mint Ágota esetében -- parancsot adott arra, hogy nyilvánosházban gyaláz zák meg Lúciát, ha már nem akar férjhez menni. Úgy gondolta, hogy ezzel maj d kiűzi a lányból az állítólag benne lakó Szentlelket. Csakhogy a Szentléle k Lúcia segítségére sietett: olyan nehézzé tette a testét, hogy semmi módon nem tudták elmozdítani helyéből. Ezután, mint annyi más vértanú esetében, a legkülönfélébb kínzások követték egymást, de Lúcia imádságának hatására e gyik sem tudott fájdalmat okozni. Végezetül a bíró parancsára karddal döfté k át a torkát, de nem halt meg azonnal, sőt, ebben az állapotában még tanít otta is a népet, s csak akkor halt meg, amikor egy odasiető pap kezéből föl vette az utolsó kenetet.
A források nem szólnak vértanúsága időpontj áról, a hagyomány a Diocletianus-féle üldözés áldozatai között tartja számo n. Tiszteletének első bizonyítéka egy 5. századi sírfelirat a siracusai Sze nt János-katakombában; neve belekerült a római kánonba is. A 6. században m ozaikképet készítettek róla Ravennában. A nép és hivatalosan az Egyház is m ár az 5--6. században tisztelte, erről a korabeli misekönyvek tanúskodnak. Zsolozsmáját valamivel később írták; szépségében nem marad el az Ágnes, Cec ília és Ágota tiszteletére írt zsolozsmák mögött. Nagy Szent Gergely arról tudósít, hogy Siracusában és Rómában egy-egy kolostor áll Lúcia oltalma ala tt. I. Honorius pápa pedig (625--638) fölépíttette Rómában a S. Lucia in Se lce-templomot.
A középkorban Lúcia a legkedveltebb szentek közé tart ozott. Legendájából írók, költők -- köztük Dante is -- és festők merítettek . Oltalmáért folyamodtak a vakok és a szembetegségekben szenvedők (mivel a neve a lux = fény szóból ered), a bűnbánó utcanők, a földművesek és a külön féle kézművesek, de ugyanígy a varrónők, a párnakészítők és a nyergesek is, mivel valamennyien hegyes szerszámokkal dolgoznak.
Ünnepe dátumából kiindulva -- a Gergely-féle naptárreformig, 1582-ig ugyanis december 13. v olt az év legrövidebb napja, a tél közepének tekintették, továbbá munkaszün etes törvénynap volt -- a nép gazdag szokáskoszorúval vette körül, amelyben néha egymásnak ellentmondó és pogány elemek is föltűntek. Így lett Lúcia n apja a jövendölések napjává, amelyen az időjárásra, a vetésre, a baromfira, sőt az egyéni sorsra vonatkozó jövendölések is történtek. Mindezekben Lúci a személye néha fényhozó, néha kísértet alakjában szerepel.
Rómában a 6. század óta ünneplik.
Legendáiból
S zenvedéstörténete tartalmaz néhány megragadó részletet. Amikor anyjával Ágo ta sírjától hazatért, kezdte szétosztani a vagyonát a szegények között. A v őlegénye bizalmasan megkérdezte Lúcia dajkájától, mit jelentsen ez. Az okos asszony az igazságnak megfelelően, jelentőségteljesen így válaszolt: ,,A m enyasszonyod talált egy igen értékes kincset, amelyet meg akar szerezni mag ának. Most eladja mindenét, hogy azt megvehesse.'' Az ifjú ennek hallatára kíváncsisággal és boldogan várta a közeli napot, amikor ő is részese lesz L úcia kincsének. De megdöbbenve kellett rájönnie, hogy Lúcia csak a szegénye kkel törődik, szó sincs semmiféle olyan kincsről, amire ő gondolt. Kiderült , hogy a menyasszonya keresztény, erre bosszúból följelentette Paschasius b írónál.
A bíró ráparancsolt Lúciára, hogy áldozzon az isteneknek. A bátor leány így felelt: ,,Egy áldozat van, ami tetszik Istennek, és ez a sz egényeken való segítés. Mivel már semmim sem maradt, magamat adom oda.'' A bíró rendreutasította: ,,Ilyesmit a magadhoz hasonló, ostoba keresztényekne k mondj, de ne nekem, mert én a Császár törvényére vigyázok!'' ,,Tartsd hát magadat a császárod törvényéhez -- mondta neki Lúcia --, én meg szívem Urá nak, Jézus Krisztusnak a törvényéhez tartom magam. Te féld a császárodat, é n az én Istenemet félem. Keresd uradnak kedvét, én pedig arra törekszem, ho gy Krisztus előtt legyek kedves. Tedd, ami neked jólesik, de én azt teszem, amiből üdvösségem támadhat!''
Akkor a bíró megfenyegette, hogy nyil vánosházba záratja. Lúcia rettenthetetlenül így válaszolt: ,,Ezzel a testet nem tudod beszennyezni, mert az csak úgy lesz tisztátalan, ha az akarat be leegyezik. Ezért még ha el is veszed erőszakkal testem tisztaságát, akarato mat erre nem tudod rávenni. Mire vársz? A testem kész a kínra!''
Imdáság
Kérünk, Istenünk, enged, hogy Szent Lúcia szűz és vértanú segítsen minket közbenjárásával, hogy akik itt a földön ég i születése napját ünnepeljük, a mennyben megláthassuk dicsőségedet!
Forrás: Diós István: Szentek Élete
DTSTAMP:20240328T094904 DTSTART;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20111213 DTEND;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20111214 SEQUENCE:0 RRULE:FREQ=YEARLY;COUNT=100;INTERVAL=1;BYYEARDAY=-19 TRANSP:OPAQUE END:VEVENT END:VCALENDAR