BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Budapest BEGIN:STANDARD DTSTART:20101031T020000 RDATE:20110327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20111030T020000 RDATE:20120325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20121028T020000 RDATE:20130331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20131027T020000 RDATE:20140330T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20141026T020000 RDATE:20150329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20151025T020000 RDATE:20160327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20161030T020000 RDATE:20170326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20171029T020000 RDATE:20180325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20181028T020000 RDATE:20190331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20191027T020000 RDATE:20200329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20201025T020000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20100918T000000 RDATE:20101031T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20110327T030000 RDATE:20111030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20120325T030000 RDATE:20121028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20130331T030000 RDATE:20131027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20140330T030000 RDATE:20141026T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20150329T030000 RDATE:20151025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20160327T030000 RDATE:20161030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20170326T030000 RDATE:20171029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20180325T030000 RDATE:20181028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20190331T030000 RDATE:20191027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20200329T030000 RDATE:20201025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:dde18915fe81ffc6eec2a5a81a0976c6 CATEGORIES:Liturgikus naptár CREATED:19700101T010000 SUMMARY:Szent Januáriusz DESCRIPTION:Élete\nA dél-itáliai Benevento püspöke, Januarius hatodmagával lett vértanú : Festus, Desiderius, Sossus, Procolus, Eutüchész és Acutius voltak a társa i abban a dicsőséges küzdelemben, amelyben a Diocletianus-féle üldözés (284 --305) alatt győztek Krisztus nevében.\nA 7. századi vértanú-akta szerint - - adatai meglehetősen hézagosak, de a legkorábbiak -- egy harminc esztendős misenói diákonus, Sossus megtudta, hogy Pozzuoliba érkezett a beneventói p üspök, Januarius a diákonusával, Festusszal és a lektorával, Desideriusszal .\nSossus többször is fölkereste őket, de mindig titokban, mert a cumanai S zibillához zarándokló pogány tömeg veszélyes volt a keresztényekre. Sossust minden óvatossága ellenére fölfedezték, s mint keresztényt Dracontius bíró parancsára bebörtönözték. Ekkor Januarius és két kísérője elment hozzá. Am ikor megvallották, hogy ők is keresztények, mindhármukat letartóztatták és a bíró elé vitték. A bíró felszólította őket, hogy áldozzanak az isteneknek , s mivel nem voltak hajlandók, kimondta az ítéletet, hogy Sossusszal együt t mind a négy keresztényt vessék medvék elé Puteoli amfiteátrumában. Ezt az ítéletet azonban megváltoztatta, és kard általi halálra ítélte őket.\nMikö zben a vesztőhelyre kísérték a püspököt és három társát, a puteoli egyház d iákonusa, Procolus és két hívője, Eutüchész és Acutius tiltakozott az igazs ágtalan ítélet ellen. Erre elfogták, és velük együtt lefejezték őket is.\nA történészek ma azon a véleményen vannak, hogy e vértanúk valóban éltek és vértanúk lettek, de nem egyszerre és nem egy helyen. Valamennyien a Nápoly környékén lévő egyházakhoz tartoztak: Beneventóban halt meg Januarius, Fest us és Desiderius; Misenóban Sossus; Eutüchész és Acutius pedig Pozzuoliban. \n1936-ban látott napvilágot egy olyan föltevés, mely szerint a Nápolyban t isztelt Januarius azonos a beneventói vértanú püspökkel, aki a szardikai zs inaton (343) védte az igaz hitet, ezért Konstans császár száműzetésbe küldt e, s vértanú lett. Egyes történészek elfogadják, más hagiográfusok szerint ennek a föltevésnek semmi történeti alapja nincsen.\nA szent vértanúk tiszt eletét a 4. század óta őrzi a hagyomány. A Jeromos-féle Martirológium szept ember 19-én hozza Januarius temetését a Nápoly melletti Puteoliban. A római naptárba 1586-ban vették föl ünnepüket.\nA vércsoda\nA legenda szerint Dra contius bíró megvakult, amikor kimondta az ítéletet, hogy medvék elé kell v etni a keresztényeket. Januarius meggyógyította, s ekkor változtatta az íté letet fővesztésre. Januarius nevéhez azonban egy ennél sokkal nagyobb jelen tőségű és ma is meglévő csoda kötődik: a vércsoda.\nEz a csodálatos jelensé g abban áll, hogy ampullákban őrzött, összeszáradt vére időről időre folyék onnyá válik és fölbuzog. Két nagy ampullát Nápolyban őriznek: a nagyobbik o vális keresztmetszetű, köbtartalma kb. 60 cm3 a kisebbik hengeres, köbtarta lma kb. 25 cm3. Általában a május első vasárnapja előtti szombaton és szept ember 19-én történik a csoda, és megmarad nyolc napon át mindkét ünnep után . Utána a megalvadt vér ismét teljesen beszárad.\nTermészetes módon nincs m agyarázat erre a jelenségre, mert a történelem folyamán kiderült, hogy sem időponthoz, sem külső körülményekhez nincs kötve. Nemcsak a fejereklye jele nlétében, nemcsak nagy sokaság körében történik meg, még csak a mondott dát umokhoz sincs kötve, mert máskor is, a fejereklyétől távol és néhány szemlé lő szeme láttára is megtörténik. Minden próbálkozás zátonyra fut, amely e j elenséget meg akarja magyarázni. A 16. század óta a legkülönbözőbb okfejtés ekkel próbálkoztak kritikus elmék: a csalástól az okkult jelenségekig minde nt próbáltak fölhozni a csoda ,,megmagyarázása'' érdekében. Azt is mondták, hogy az egész jelenségnek semmi köze sincs az emberi vérhez. Miután azonba n már ismerték a vér összetételét, 1902- ben két professzor a szeptemberi c soda után megvizsgálta a folyadékot, és azt találta, hogy az rendes emberi vér, és alvadása is ugyanúgy történik, ahogy a friss vér szokott megalvadni .\nRáadásul a csoda nemcsak Nápolyban, hanem egyidejűleg Pozzuoliban is tör ténik, abban a templomban, amely a hagyomány szerint a kivégzés helye fölé épült. Sőt, magánszemélyek birtokában is van néhány apró vérrög, amellyel u gyanúgy megtörténik a csoda, mint a főtemplom ampulláiban őrzött vérrel.\nA hagyomány szerint ugyanis egy nápolyi asszony fölfogta a vértanú püspök vé rét. Sokáig magánál őrizte, majd amikor már nagyon öreg lett, 389-ben átadt a az ereklyét a nápolyi egyháznak. És ekkor történt először a csoda: a nápo lyi hívek körmenetben vonultak ki a vér-ereklye fogadására, és magukkal vit ték Januarius püspök fejereklyéjét. Amikor a két ereklye találkozott, a bes záradt vér folyékony lett.\nA csoda első hiteles leírása 1389. augusztus 17 -éről való. Nápoly népe a város fő patrónusaként tiszteli a vértanú püspökö t, és a csoda bekövetkezését a következő hónapok kedvező vagy kedvezőtlen e lőjeleként értelmezik.\nImádság\nIstenünk, ki megengedted, hogy Szent Janua rius vértanúd emlékezetét megüljük, add meg, kérünk, hogy az örök boldogság ban társaságának örvendhessünk!\n X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:
Élete< /strong>
A dél-itáliai Benevento püspöke, Januarius hatodmagával lett vértanú: Festus, Desiderius, Sossus, Procolus, Eutüchész és Acutius voltak a társai abban a dicsőséges küzdelemben, amelyben a Diocletianus-féle üldö zés (284--305) alatt győztek Krisztus nevében.
A 7. századi vértanú-a kta szerint -- adatai meglehetősen hézagosak, de a legkorábbiak -- egy harm inc esztendős misenói diákonus, Sossus megtudta, hogy Pozzuoliba érkezett a beneventói püspök, Januarius a diákonusával, Festusszal és a lektorával, D esideriusszal.
Sossus többször is fölkereste őket, de mindig titokban , mert a cumanai Szibillához zarándokló pogány tömeg veszélyes volt a keres ztényekre. Sossust minden óvatossága ellenére fölfedezték, s mint keresztén yt Dracontius bíró parancsára bebörtönözték. Ekkor Januarius és két kísérőj e elment hozzá. Amikor megvallották, hogy ők is keresztények, mindhármukat letartóztatták és a bíró elé vitték. A bíró felszólította őket, hogy áldozz anak az isteneknek, s mivel nem voltak hajlandók, kimondta az ítéletet, hog y Sossusszal együtt mind a négy keresztényt vessék medvék elé Puteoli amfit eátrumában. Ezt az ítéletet azonban megváltoztatta, és kard általi halálra ítélte őket.
Miközben a vesztőhelyre kísérték a püspököt és három tár sát, a puteoli egyház diákonusa, Procolus és két hívője, Eutüchész és Acuti us tiltakozott az igazságtalan ítélet ellen. Erre elfogták, és velük együtt lefejezték őket is.
A történészek ma azon a véleményen vannak, hogy e vértanúk valóban éltek és vértanúk lettek, de nem egyszerre és nem egy he lyen. Valamennyien a Nápoly környékén lévő egyházakhoz tartoztak: Beneventó ban halt meg Januarius, Festus és Desiderius; Misenóban Sossus; Eutüchész é s Acutius pedig Pozzuoliban.
1936-ban látott napvilágot egy olyan föl tevés, mely szerint a Nápolyban tisztelt Januarius azonos a beneventói vért anú püspökkel, aki a szardikai zsinaton (343) védte az igaz hitet, ezért Ko nstans császár száműzetésbe küldte, s vértanú lett. Egyes történészek elfog adják, más hagiográfusok szerint ennek a föltevésnek semmi történeti alapja nincsen.
A szent vértanúk tiszteletét a 4. század óta őrzi a hagyomá ny. A Jeromos-féle Martirológium szeptember 19-én hozza Januarius temetését a Nápoly melletti Puteoliban. A római naptárba 1586-ban vették föl ünnepük et.
A vércsoda
A legenda szerint Dracontius bíró megvakult, amikor kimondta az ítéletet, hogy medvék elé kell vetni a keresztényeket. J anuarius meggyógyította, s ekkor változtatta az ítéletet fővesztésre. Janua rius nevéhez azonban egy ennél sokkal nagyobb jelentőségű és ma is meglévő csoda kötődik: a vércsoda.
Ez a csodálatos jelenség abban áll, hogy a mpullákban őrzött, összeszáradt vére időről időre folyékonnyá válik és fölb uzog. Két nagy ampullát Nápolyban őriznek: a nagyobbik ovális keresztmetsze tű, köbtartalma kb. 60 cm3 a kisebbik hengeres, köbtartalma kb. 25 cm3. Ált alában a május első vasárnapja előtti szombaton és szeptember 19-én történi k a csoda, és megmarad nyolc napon át mindkét ünnep után. Utána a megalvadt vér ismét teljesen beszárad.
Természetes módon nincs magyarázat erre a jelenségre, mert a történelem folyamán kiderült, hogy sem időponthoz, se m külső körülményekhez nincs kötve. Nemcsak a fejereklye jelenlétében, nemc sak nagy sokaság körében történik meg, még csak a mondott dátumokhoz sincs kötve, mert máskor is, a fejereklyétől távol és néhány szemlélő szeme láttá ra is megtörténik. Minden próbálkozás zátonyra fut, amely e jelenséget meg akarja magyarázni. A 16. század óta a legkülönbözőbb okfejtésekkel próbálko ztak kritikus elmék: a csalástól az okkult jelenségekig mindent próbáltak f ölhozni a csoda ,,megmagyarázása'' érdekében. Azt is mondták, hogy az egész jelenségnek semmi köze sincs az emberi vérhez. Miután azonban már ismerték a vér összetételét, 1902- ben két professzor a szeptemberi csoda után megv izsgálta a folyadékot, és azt találta, hogy az rendes emberi vér, és alvadá sa is ugyanúgy történik, ahogy a friss vér szokott megalvadni.
Ráadás ul a csoda nemcsak Nápolyban, hanem egyidejűleg Pozzuoliban is történik, ab ban a templomban, amely a hagyomány szerint a kivégzés helye fölé épült. Ső t, magánszemélyek birtokában is van néhány apró vérrög, amellyel ugyanúgy m egtörténik a csoda, mint a főtemplom ampulláiban őrzött vérrel.
A hag yomány szerint ugyanis egy nápolyi asszony fölfogta a vértanú püspök vérét. Sokáig magánál őrizte, majd amikor már nagyon öreg lett, 389-ben átadta az ereklyét a nápolyi egyháznak. És ekkor történt először a csoda: a nápolyi hívek körmenetben vonultak ki a vér-ereklye fogadására, és magukkal vitték Januarius püspök fejereklyéjét. Amikor a két ereklye találkozott, a beszára dt vér folyékony lett.
A csoda első hiteles leírása 1389. augusztus 1 7-éről való. Nápoly népe a város fő patrónusaként tiszteli a vértanú püspök öt, és a csoda bekövetkezését a következő hónapok kedvező vagy kedvezőtlen előjeleként értelmezik.
Imádság
Istenünk , ki megengedted, hogy Szent Januarius vértanúd emlékezetét megüljük, add m eg, kérünk, hogy az örök boldogságban társaságának örvendhessünk!
DTSTAMP:20240329T145424 DTSTART;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20110919 DTEND;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20110920 SEQUENCE:0 RRULE:FREQ=YEARLY;COUNT=100;INTERVAL=1;BYYEARDAY=-104 TRANSP:OPAQUE END:VEVENT END:VCALENDAR