BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//jEvents 2.0 for Joomla//EN CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Budapest BEGIN:STANDARD DTSTART:20101031T020000 RDATE:20110327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20111030T020000 RDATE:20120325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20121028T020000 RDATE:20130331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20131027T020000 RDATE:20140330T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20141026T020000 RDATE:20150329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20151025T020000 RDATE:20160327T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20161030T020000 RDATE:20170326T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20171029T020000 RDATE:20180325T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20181028T020000 RDATE:20190331T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20191027T020000 RDATE:20200329T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:STANDARD DTSTART:20201025T020000 RDATE:20210328T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 TZNAME:Europe/Budapest CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20100814T000000 RDATE:20101031T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20110327T030000 RDATE:20111030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20120325T030000 RDATE:20121028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20130331T030000 RDATE:20131027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20140330T030000 RDATE:20141026T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20150329T030000 RDATE:20151025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20160327T030000 RDATE:20161030T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20170326T030000 RDATE:20171029T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20180325T030000 RDATE:20181028T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20190331T030000 RDATE:20191027T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20200329T030000 RDATE:20201025T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 TZNAME:Europe/Budapest CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:7233eccd500f919a9287bb3f2fc2f1dc CATEGORIES:Liturgikus naptár CREATED:19700101T010000 SUMMARY:Szűz Mária Mennybevétele, Nagyboldogasszony (főünnep) DESCRIPTION: Szűz Mária mennybevételét ünnepli augusztus 15-én a világegyház. A parancs olt ünnep – ami a katolikusok számára misehallgatási kötelezettséget jelent – ősi magyar elnevezése Nagyboldogasszony.\n \n Az Egyház szent hagyománya úgy tartja, a Megváltó nem engedte át a földi enyészetnek édesanyja testét , hanem magához emelte a mennyei dicsőségbe. Mária elszenderedésének (latin ul dormitio) napját már a VI. században ünnepelték Jeruzsálemben, és a köve tkező évszázadtól Rómában is elterjedt. Az ünnepet Szent István király is m egülte, sőt e napon ajánlotta Magyarországot a Szűzanya oltalmába. Ezért ne vezzük Krisztus szülőanyját Magyarország égi pártfogójának, vagyis Patrona Hungariae-nak. (Az ünnep még amiatt is kötődik első királyunkhoz, hogy 1038 -ban e napon hunyt el.)\n Forrás: Új Ember\n \n XII. Piusz pápának Munific entissimus Deus kezdetű apostoli rendelkezéséből\n (AAS 42 /1930/, 760 762 767-769.)\n Tested szent és dicsőséges\n A szent egyházatyák és nagy hittud ósok az Istenszülő mennybevételéről úgy beszéltek ünnepi homiliáikban és sz entbeszédeikben a néphez, hogy az a keresztény hívők előtt már ismeretes és elfogadott igazság, s azt még érthetőbben ki is fejtették. Az ünnep értelm ét és tartalmát mélyreható érvekkel tárták hallgatóik elé. Főként azt igyek eztek világosan kifejteni, hogy ezen az ünnepen nemcsak azt ünnepeljük, hog y a Boldogságos Szűz Mária teste nem volt alávetve a romlandóságnak, hanem azt is, hogy ő a halál felett diadalt aratott, és egyszülött Fiának, Jézus Krisztusnak példájára az ő teste is megdicsőült a mennyben.\n Ennek az egyh ázi hagyományban levő igazságnak a legkiválóbb hirdetője Damaszkuszi Szent János Amikor a Boldogságos Istenanya test szerinti mennybevételét párhuzamb a állítja az ő többi kiválóságával és kiváltságával, lángoló ékesszólásával azt mondja: "illő volt, hogy ő, aki szüzességét a szüléskor is sértetlenül megőrizte, halála után is megőrizze testét minden romlástól. Illő volt, ho gy ő, aki Teremtőjét gyermekeként hordozta ménében, Isten hajlékába jusson. Illő volt, hogy a jegyes, akit az Atya jegyzett el, a mennyei otthonban la kjék- Illő volt, hogy ő, aki szülésekor a fájdalom tőrétől mentes maradt, d e amikor Fiát a keresztfán látta, a szívét döfte át a fájdalom tőre, ott lá ssa Fiát az Atya mellett trónolni. Illő volt, hogy az Isten Anyjáé is legye n az, ami a Fiáé, és hogy minden teremtmény tisztelje őt mint Isten Anyját és szolgálóleányát."\n Konstantinápolyi Szent Germánosz kifejti, hogy az Is tenszülő Szűz Mária testének romolhatatlansága és mennybe felvétele nemcsak annak a következménye, hogy ő Istenanya, hanem szűzi testének egészen külö nleges szentségéből is következik ez: "Te - miként a Szentírás mondja - nem csak szépségben (Zsolt 44, 5) tündökölsz, de szűzi tested egészen szent, eg észen tiszta, egészen az Isten otthona; ebből az is következik, hogy nem po rlad el, hanem ez az emberi test romlás nélkül a romolhatatlan dicső életbe való. Élő és fölséges, sértetlen, és részese a tökéletes életnek."\n Egy m ásik régi író pedig így bizonyít: "A mi Üdvözítő Istenünknek, Krisztusnak, az élet és halhatatlanság adományozójának boldogságos Anyja Krisztus által él romolhatatlan testben mindörökké, ő támasztotta fel sírjából, ő vette fe l magához a mennybe, hiszen egyedül csak ő tudta ezt megtenni."\n A szent e gyházatyáknak minden bizonyítéka és megfontolása, mint végső alapra, a Szen tírásra támaszkodik, amely Isten szent Anyját úgy állítja szemünk elé, mint aki isteni Fiával a legszorosabb kapcsolatban van, és az ő emberi sorsában mindig részesedik.\n Főként pedig arra kell nagyon figyelnünk, hogy a szen t atyák már a második századtól kezdve Szűz Máriát úgy említik, mint új Évá t az új Ádám mellett. Bár alá van neki rendelve, de mégis a legszorosabb ka pcsolatban van vele még abban a harcban is, amelyet az ő sevangélium előrej elzése szerint az alvilági ellenséggel szemben a bűn és halál feletti telje s győzelem fejezett be. E kettő feletti győzelmet a nemzetek Apostola mindi g összekapcsolja írásaiban. Mivel pedig Krisztus dicsőséges feltámadása enn ek az említett győzelemnek a lényeges része és egyben végső győzelmi jele, azért ebből arra is kell következtetni, hogy Mária szűzi teste is megdicsőü lt, hiszen Fiának ez a harca közös volt a Boldogságos Szűz harcával. Ugyane z az Apostol ugyanis ezt mondja: Amikor ez a halandó test halhatatlanságba öltözik, akkor teljesedik az írás szava: A győzelem elnyelte a halált (vö. l Kor 15, 53).\n Ezért tehát Isten fölséges Anyja Istennek ugyanazon egyetl en, előre elhatározott akarata szerint titokzatos módon egybekapcsolódott J ézus Krisztussal: szeplőtelen fogantatásában, istenanyaságában és sértetlen szüzességében, és azzal, hogy oly nemes társa volt Megváltó Istenünknek, a ki teljes diadalt aratott a bűn és annak minden következménye felett, így S zűz Mária végül is mintegy kiváltságainak legfőbb koronájaként elnyerte a m entességet a sírban való romlástól, és - szent Fiához hasonlóan - legyőzve a halált, testével és lelkével felvétetett a mennyei dicsőségbe, ahol szent Fiának, az örökkévalóság halhatatlan Királyának a jobbján mint Királynő tü ndököl.\n \n Forrás: Virtuális Plébánia\n X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:
Szűz Mária mennybevételét ünnepli augusztus 15-én a világegyház. A
parancsolt ünnep – ami a katolikusok számára misehallgatási kötelezettsége
t jelent – ősi magyar elnevezése Nagyboldogasszony.
Az Egy
ház szent hagyománya úgy tartja, a Megváltó nem engedte át a földi enyészet
nek édesanyja testét, hanem magához emelte a mennyei dicsőségbe. Mária elsz
enderedésének (latinul dormitio) napját már a VI. században ünnepelték Jeru
zsálemben, és a következő évszázadtól Rómában is elterjedt. Az ünnepet Szen
t István király is megülte, sőt e napon ajánlotta Magyarországot a Szűzanya
oltalmába. Ezért nevezzük Krisztus szülőanyját Magyarország égi pártfogójá
nak, vagyis Patrona Hungariae-nak. (Az ünnep még amiatt is kötődik első kir
ályunkhoz, hogy 1038-ban e napon hunyt el.)
Forrás: Új Ember
XII. Piusz pápának Munifi
centissimus Deus kezdetű apostoli rendelkezéséből
(AAS 42 /1
930/, 760 762 767-769.)
Tested szent és dicsőséges A szent egyházatyák és nagy hittudósok az Istenszülő mennybevételéről
úgy beszéltek ünnepi homiliáikban és szentbeszédeikben a néphez, hogy az a
keresztény hívők előtt már ismeretes és elfogadott igazság, s azt még érthe
tőbben ki is fejtették. Az ünnep értelmét és tartalmát mélyreható érvekkel
tárták hallgatóik elé. Főként azt igyekeztek világosan kifejteni, hogy ezen
az ünnepen nemcsak azt ünnepeljük, hogy a Boldogságos Szűz Mária teste nem
volt alávetve a romlandóságnak, hanem azt is, hogy ő a halál felett diadal
t aratott, és egyszülött Fiának, Jézus Krisztusnak példájára az ő teste is
megdicsőült a mennyben.
Ennek az egyházi hagyományban levő igazságnak
a legkiválóbb hirdetője Damaszkuszi Szent János Amikor a Boldogságos Isten
anya test szerinti mennybevételét párhuzamba állítja az ő többi kiválóságáv
al és kiváltságával, lángoló ékesszólásával azt mondja: "illő volt, hogy ő,
aki szüzességét a szüléskor is sértetlenül megőrizte, halála után is megőr
izze testét minden romlástól. Illő volt, hogy ő, aki Teremtőjét gyermekekén
t hordozta ménében, Isten hajlékába jusson. Illő volt, hogy a jegyes, akit
az Atya jegyzett el, a mennyei otthonban lakjék- Illő volt, hogy ő, aki szü
lésekor a fájdalom tőrétől mentes maradt, de amikor Fiát a keresztfán látta
, a szívét döfte át a fájdalom tőre, ott lássa Fiát az Atya mellett trónoln
i. Illő volt, hogy az Isten Anyjáé is legyen az, ami a Fiáé, és hogy minden
teremtmény tisztelje őt mint Isten Anyját és szolgálóleányát."
Konst
antinápolyi Szent Germánosz kifejti, hogy az Istenszülő Szűz Mária testének
romolhatatlansága és mennybe felvétele nemcsak annak a következménye, hogy
ő Istenanya, hanem szűzi testének egészen különleges szentségéből is követ
kezik ez: "Te - miként a Szentírás mondja - nemcsak szépségben (Zsolt 44, 5
) tündökölsz, de szűzi tested egészen szent, egészen tiszta, egészen az Ist
en otthona; ebből az is következik, hogy nem porlad el, hanem ez az emberi
test romlás nélkül a romolhatatlan dicső életbe való. Élő és fölséges, sért
etlen, és részese a tökéletes életnek."
Egy másik régi író pedig így
bizonyít: "A mi Üdvözítő Istenünknek, Krisztusnak, az élet és halhatatlansá
g adományozójának boldogságos Anyja Krisztus által él romolhatatlan testben
mindörökké, ő támasztotta fel sírjából, ő vette fel magához a mennybe, his
zen egyedül csak ő tudta ezt megtenni."
A szent egyházatyáknak minden
bizonyítéka és megfontolása, mint végső alapra, a Szentírásra támaszkodik,
amely Isten szent Anyját úgy állítja szemünk elé, mint aki isteni Fiával a
legszorosabb kapcsolatban van, és az ő emberi sorsában mindig részesedik.<
br /> Főként pedig arra kell nagyon figyelnünk, hogy a szent atyák már a má
sodik századtól kezdve Szűz Máriát úgy említik, mint új Évát az új Ádám mel
lett. Bár alá van neki rendelve, de mégis a legszorosabb kapcsolatban van v
ele még abban a harcban is, amelyet az ő sevangélium előrejelzése szerint a
z alvilági ellenséggel szemben a bűn és halál feletti teljes győzelem fejez
ett be. E kettő feletti győzelmet a nemzetek Apostola mindig összekapcsolja
írásaiban. Mivel pedig Krisztus dicsőséges feltámadása ennek az említett g
yőzelemnek a lényeges része és egyben végső győzelmi jele, azért ebből arra
is kell következtetni, hogy Mária szűzi teste is megdicsőült, hiszen Fiána
k ez a harca közös volt a Boldogságos Szűz harcával. Ugyanez az Apostol ugy
anis ezt mondja: Amikor ez a halandó test halhatatlanságba öltözik, akkor t
eljesedik az írás szava: A győzelem elnyelte a halált (vö. l Kor 15, 53). Ezért tehát Isten fölséges Anyja Istennek ugyanazon egyetlen, előre el
határozott akarata szerint titokzatos módon egybekapcsolódott Jézus Krisztu
ssal: szeplőtelen fogantatásában, istenanyaságában és sértetlen szüzességéb
en, és azzal, hogy oly nemes társa volt Megváltó Istenünknek, aki teljes di
adalt aratott a bűn és annak minden következménye felett, így Szűz Mária vé
gül is mintegy kiváltságainak legfőbb koronájaként elnyerte a mentességet a
sírban való romlástól, és - szent Fiához hasonlóan - legyőzve a halált, te
stével és lelkével felvétetett a mennyei dicsőségbe, ahol szent Fiának, az
örökkévalóság halhatatlan Királyának a jobbján mint Királynő tündököl.
Forrás: Virtuális Plébánia
DTSTAMP:20240329T073155 DTSTART;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20110815 DTEND;TZID=Europe/Budapest;VALUE=DATE:20110816 SEQUENCE:0 RRULE:FREQ=YEARLY;COUNT=100;INTERVAL=1;BYYEARDAY=-139 TRANSP:OPAQUE END:VEVENT END:VCALENDAR